Thursday, July 23, 2009

Air Terjun Jerangkang

Bismillah.

Dalam post SBDJ yang lepas, ada aku cakap sikit pasal Air Terjun Jerangkang. Tibe2 ada sikit feel nak tulis pasal air terjun ni. Huhu

Bila aku abes ngaji U dulu, sementara nak tunggu parents aku datang amek aku dan barang2 aku, ade satu program kolej yang aku join. Program tu XPDC tiga hari dua malam di Air Terjun Jerangkang ni la. (23-25 Nov 2007) So, aku rasa sementara ada masa sebelum disibukkan dengan kerja (konon), aku pun join la program ni.

Air Terjun Jerangkang ni terletak kat Pahang. Memang cantik tempat dia, bertingkat-tingkat. Aku pun taktau baru sampai tingkat yang ke berapa. Nak masuk ke air terjun ni plak kena naik pick-up, sbb jalan memang tak elok. Tapi sbb bajet takde, kitorg naik la lori. Aku rasa dekat 45 minit jugak la nai
k lori tu sebelum sampai ke satu kawasan lapang. Dari kawasan lapang ke tempat perkhemahan kena jalan kaki 5 minit, kejap je.

Kat tempat perkhemahan ni ada jugak air terjun, cantik gak tp kurang dalam. Ingat kat situ dah best, rupenyer lepas set up khemah kitorg kena panjat lagi ke atas. Confirm la air terjun kat atas lagi cantik2. Banyak tempat stop sementara nak naik atas ni, and setiap tempat stop mesti ada tempat mandi. Memang cantik..Dan perjalanan nak naik ke tingkat atas plak memang easy la, memang santai.


Diteruskan perjalanan, sampai la kami ke satu kawasan memang lubuk mandi. Ya Allah, cantiknye.. Kawasan plak luas dan lapang, memang puas kalau nak mandi situ. Tapi satu guider kitorg ajak naik ke tingkat lagi atas. So, beberapa orang ikut la guider tu termasuk aku, alang-alang kaan.

Perjalanan utk sampai ke air terjun yang atas ni mencabar sket, denai pun tak nampak. Agak2 ada dalam 15 minit la memanjat dan trekking, baru sampai kat air terjun yang sini. Huuu memang cantik. Walaupun tak besar kawasan die tp memang la cantik. Boleh dikatakan puas gak la aku join XPDC ni, easy & fun.


Kat sini aku upload sket gambar dari XPDC ni, dengan niat nak share ngn member2 sume. Dan juga utk aku kenang & senyum sorg2 bile tgk balik gmbr2 lama. Cewah...


Till then, salam.

0 comments: