Wednesday, August 12, 2009

Char Kuey Tiaw

Bismillah.

Salam.

Ish, tetibe rasa ngidam and rindu nak makan Char Kuey Tiaw plak (aku tak ngandung yer, aku laki). Char Kuey Tiaw ni tetibe jadik feveret aku 2/3 tahun kebelakangan ni. Dia punya rasa, dia punya kuah, dia punya telur bila dah campur ngan kuah gelap2 tu, dia punya udang, dia punya sedap tuu, fuuuhh. Tak ramai yang reti buat Char Kuey Tiaw, sbb tu kalau carik kat kedai, kebanyakannya rasa tak sedap..

Ok aku nak kongsi tempat Char Kuey Tiaw (CKT) yang pada aku mmg marbeles. Tapi lain orang, lain tekak kan? Tak kisahlah.

Korang pnah rasa CKT Sungai Dua? Fuh, CKT ni mmg la marbeles. Kedai ni terletak kat Sungai Dua, Pulau Pinang. Nama kedai tak sure laa, tapi rasanya Char Kuey Tiaw Sungai Dua (haha, senang jer aku teka). Kedai setingkat, selalunya penuh (menurut beberapa sumber la). Aku pernah pergi sekali je kat sini. Exact location aku taktau la, hamba bukan orang Penang. Tapi seingat aku kedainya memang tepi jalan besar, berdekatan dengan tiang elektrik (yang tinggi2 tu, mcm Eiffel tower tu) n sekelilingnya memang banyak kedai-kedai makan. Berhampiran jugak dengan satu stesen minyak, rasanya BHP atau ESSO. Dekat2 sini gak ada satu kedai Mee Udang yang spesel, tapi aku tak try la.

Lagi satu kedai CKT yang best dekat Sungai Bakap. Nama kedai Kot's Char Kuey Tiaw. Aku pernah rasa dua kali CKT ni, memang la sedap. First time jumpa secara tak sengaja, masa tu on the way ke Kedah lalu ikut jalan lama, keluar exit Jawi menghala ke Kulim. Planningnya kitorg nak cari CKT Sg Dua tu, tapi memandangkan dah lewat tak jadi la. Alhamdulillah rezeki, jumpa dengan Kot's Char Kuey Tiaw kat Sg Bakap. Memang layak la dier letak nama tu, memang puas hati. Nasi goreng kampung dier pun sedap. Tiap kali balik Kedah, mmg slalu kami ikut sini. Hehe

Kalau kat Johor Bahru plak, slalunya aku gi kat Larkin Jaya. Larkin Jaya ni terletak dkt dgn Kampung Melayu Majidee. Nama kedainya kalau tak silap Zaharah, terletak berhampiran traffic light simpang empat. Kedai biasa jer, tapi CKT dia mmg kaw. Kalau gi ke JB, mmg aku lepaskan rindu CKT aku kat sini la.

Hehe. Saja je berkongsi ngan suma pasal Char Kuey Tiaw ni. Aku nak bagi direction yang betul pun tak reti, cuma coret2 sket la mana yang bleh. Kalau ada sesapa yang tau kat mana leh dapatkan CKT yang 'peo' punya habaq mai la no.. Lagi2 dekat KL ni, banyak tempat yang aku g n cari. Tapi kurang laa. Maybe sedara2 tau kat mana tempat CKT yang best, leh la update kat sini. Huhu

Kat mana lagi CKT yang besh?..Kongsi laa..

Till then, salam...

p/s- kalu nak makan laksa gi kat kuala kangsar, mee rebus kat bandar ipoh (Mee Rebus Ramli kot?), Chicken Chop - Desa Baiduri, Cheras (Dekat ngan Shell belakang Plaza Pheonix), cendol kat negeri sembilan (dekat tampin eh? orang kata laa, tapi aku tak pernah gi lagi). eh 'p/s' ni apa meaning dier haa?

1 comments:

Yus said...

salam..
okeh aku nak update sikit..
br2 ni aku blk kpg, aku rasa lagi char kuey tiaw ni..
tp kurang menyengat sikit laa..
orang lain msk kot..huhu